تکلیف مهارتی دانش‌آموزان،ضرورتی که نیازمند همفکری و گفتگو است

۲۹ مهر ۱۳۹۷ | ۱۳:۰۰ کد : ۲۹۳۳ اخبار
تعداد بازدید:۱۸۰

اولین دور از سلسله نشست های تخصصی "رسانه، مدرسه و خانواده"، با عنوان "خانواده و تکالیف مهارت‌محور" روز چهارشنبه، 25 مهرماه در محل سالن اجتماعات فرهنگسرای گلستان برگزار گردید.

محور اصلی این نشست که با همت انجمن مدیریت رسانه و ارتباطات برگزار شد، بررسی ابعاد طرح انجام تکالیف مهارتی به جای تکالیف سنتی بود که اجرای آن از ابتدای سال تحصیلی جدید در دستورکار کلاسهای پایۀ اول تا سوم مقطع ابتدایی قرار گرفته است.

دکتر حمیدرضا حسینی دانا ضمن تشریح نتایج گفتگوهای این نشست گفت: موافقان این طرح با استناد به دو سند "تحول بنیادین آموزش و پرورش" و "برنامه درسی ملی"، اجرای این طرح را از ضروریات قانونی و الزامات اجرایی نظام آموزشی کشور دانستند. آنها همچنین اعتقاد داشتند که فراگیری مهارت و قدرت انجام کار، ضرورتی است که امروزه بیش از هر زمان دیگری جامعه به آن نیاز دارد.  

دبیر علمی این نشست افزود: در یکی از مباحث مطرح شد که توسعه و نوسازی آموزشی یکی از مؤلفه های توسعۀ فرهنگی است و به همین دلیل مفاهیم "مهارت" و "توانایی" که از اهمیت بالایی در زندگی بشر قرن حاضر برخوردار است، بیش از 17 بار در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و بیش از 81 بار در سند برنامه درسی ملی تکرار شده است.

گروه دیگری از موافقان طرح تکالیف مهارتی بویژه تعدادی از کارشناسان تعلیم و تربیت و بخشی از اولیای دانش آموزان نیز عقیده داشتند که استرس و نگرانی دانش آموزان مقاطع ابتدایی برای انجام حجم بالای مشق شب و کمبود زمان بازی و همراهی با خانواده از جمله مشکلاتی است که می تواند با اجرای این طرح مرتفع گردد.

در مقابل، مخالفان این طرح که بیشتر از دبیران و مسئولان مدارس بودند با اشاره به حجم بالای کتب درسی و الزام قانونی مدارس به آموزش تمامی دروس کتابها در محدودۀ سال تحصیلی، انجام تکلیف شب بویژه رونویسی را برای نوآموزان مقطع ابتدایی، امری حیاتی و همکاری والدین را زمینه ساز یادگیری در تمامی دوران تحصیلی دانش آموزان دانستند.

معلمان و مسئولان آموزشی با بیان اینکه یادگیری دروس کتابهای نظام آموزشی، بازی و مهارت اندوزی؛ همگی از مؤلفه‌های بسیار مهم در فرایند یادگیری دانش آموزان هستند، تأکید کردند: دانش آموزان مدارس دولتی تنها 25 ساعت در هفته در اختیار کلاسهای درس قرار دارند و با این ساعات کم نمی‌توان محتوای کل کتاب های درسی را به آنها آموزش داد. لذا تکلیف شب، ادامۀ فرایند یادگیری در منزل است که به دلیل اهمیت بالای آن به هیچ وجه نمی تواند جای خود را به مقوله‌های مهم دیگر بدهد.    

حسینی دانا افزود: اعضای حاضر در این نشست پس از شنیدن تجربیات اولیا و مربیان و همچنین توصیه های علمی کارشناسان به این جمع بندی رسیدند که وضعیت حاضر و سردرگمی خانواده ها، حاصل فقدان گفتگو و همفکری بین خانواده، مدرسه و طراحان نظام آموزشی است. لذا پیشنهاد کردند که این نوع گفتگوها با ظرافت و برنامه ریزی ویژه در دستورکار مقطع ابتدایی قرار گیرد.

رئیس انجمن مدیریت رسانه و ارتباطات با تأکید بر اینکه توسعۀ آموزشی و فرهنگی یکی از ضروریات هر جامعۀ متعالی است، ادامه داد: سرعت تحولات اجتماعی-فرهنگی و تنوع زیاد مسائل جدیدی که نیاز به یادگیری دارند از یک سو و قدرت فراگیری دانش آموزان مقطع ابتدایی، سبب شده تا کشورهای پیشرفته ضمن ارتقاء کیفی نظام آموزشی خود، از کمک خانواده ها برای پرورش نسل های بالنده و پیشرو استفاده کنند. لذا گفتگو و همفکری بین خانواده و مدرسه، امری حیاتی به شمار می رود.

وی افزود: رسانه ها ابزار توسعه به شمار می روند و از آنجا که در ذات خود دارای کارکردهای آموزشی و جمع سازی هستند، به خوبی می توانند حلقۀ واسط این گفتگوها باشند. به عبارت دیگر با استفاده از ظرفیت رسانه ها برای تولید ادبیات موضوعی ویژۀ اولیاء و ایجاد بستر مناسب برای انعکاس نظرات و مشکلات آموزشی خانواده ها می توان به یک جریان گفتگوی سازنده و هم افزایی گسترده بین اولیاء و نظام آموزشی دست پیدا کرد.

در این برنامه، تعدادی از مقامات مسئول وزارت آموزش و پرورش بویژه محمدبیگی رئیس گروه دوره دوم ابتدایی اداره‌کل آموزش و پرورش شهرستانهای استان تهران، مدیران مدارس و مسئولان مناطق آموزش و پرورش، قیصری و کلانتری از دبیران باسابقۀ مدارس، دکتر نازنین ملکیان، محمدرضا یاسین و محمود حدادی از متخصصان رسانه، دکتر کاکو جویباری، سیدحسین نبوی و محمدعلی زنجانی از متخصصان تعلیم و تربیت و تعدادی از اولیای دانش آموزان حضور داشتند و موضوع تکالیف مهارتی را از ابعاد گوناگون مورد بحث و بررسی قرار دادند.


نظر شما :